Thursday 7 February 2013

Anhörigvårdare

Nu i veckan kom beslutet: Jag har fått beslut om att jag nu är anhörigvårdare för Simon och Stella. Det är skilda ansökningar, och båda godkändes. Vad innebär detta? Jo, jag har nu officiellt tre arbeten: Mitt levebröd och sedan vårdare av barnen. Samhället har alltså erkänt, att arbetet med barnen är av den kalibern att det är betungande och krävande. Jag har rätt till tre lediga dagar per månad. Avlastningen kan ordnas i hemmet, korttids för bernet eller med andra lösningar.
I och med att ett barn hoppade av den nya formen av avlastning som är veckoslutsläger fick vi möjligheten att komma med. Det är alltså Stella som skall pröva på detta. Det har inte ännu ordnats ett enda läger, så vi föräldrar får vara med och utveckla verksamheten. Vilket är jätteskönt. Pilotgruppen består av 5 barn: 3 flickor och 2 pojkar. Stella är yngst i gänget, de andra är nästan tonåringar allihop. Tanken är hisnande, att vi kanske redan nästa månad får ett veckoslut med mannen då vi kan göra nästan vad vi vill. Milla är ju hemma den helgen, men vi har ordnat så att Simon kommer att vara hos mina föräldrar. Jag är medveten om att jag har tre resedagar innan detta, så det kan ju hända att jag sover mig igenom helgen. Men skall försöka göra även sådant vi inte har möjlighet till annars.

No comments:

Post a Comment