Wednesday 27 March 2013

Extreme Home Makeover

Jag och mina barn brukar titta på serien Extreme Home Makeover. Jag är lite allergisk för sekvenserna där de försöker få alla att gråta över husägarnas situation. Men annars tycker jag att programmet belyser behovet av hjälp ibland när egna krafter inte räcker till. En familj kan utsättas för våld, sjukdom, svåra tider, och då blir faktiskt huset en sekundär sak. Visst behöver man någonstans att bo, men hur det ser ut och hur huset mår blir faktiskt mindre viktigt. Vi bor i ett egnahemshus. Och den har ju fått stå i skymundan. Vi har reparerat det mest brådskande. Har nog renoverat lite här och där, men det har nog varit mer i kategorin Putsa upp och göm det som inte riktigt är bra. Vi har tillstånd för att bygga en uteterass. Det tillståndet har vi haft i över tre år, och nu blivit tvungna att förlänga. Inte ens sten har grävts upp än för att göra rum för terassen. Men i sommar kanske? Köket börjar verkligen se skabbigt ut. För några år sedan skalade jag bort luckornas plastfilm och dekorationer och målade dem. Nu har målfärgen flagat. Jag tapetserade om för 5 år sedan, nu ser tapeterna medfarna ut. Det var kanske ingen lysande idé att sätta vita tapeter bredvid matbordet där man äter spagetti och köttfärssås. Nedre våningens badrum gjorde vi en liten ansiktslyfning till innan de två yngsta föddes. Men nu börjar den också ropa efter nya kakel och renovering. Badrummet har rosa toalett och rosa kakel. Jag kan inte tåla det, men man vänjer sig vid allt. Den såg alltså ut så när vi flyttade in... Trots allt har jag gjort stora ansträngningar så att huset skall kännas som ett hem. Jag plockar och ordnar, men dendär tiden att verkligen se över allt, den saknas. Det blev extra tydligt när vi nyligen möblerade om och ordnade så att alla barn fick egna rum. Jag blev chockad över hur stora dammråttor vi hade. Och då städar jag nästan varje dag lite, och en gång i veckan mer. I vårt fall är städning en utmaning då Stella inte står ut med ljudet från dammsugaren. Man måste alltså dammsuga när hon inte är hemma eller när hon orkar stå ut med ljudet en stund. Jag älskar vårt hus, men skulle nog inte ha något emot att Extreme Home Makeover-teamet skulle storma in och hjälpa oss med huset. Sannolikheten är ju minimal, så nu skall vi ta tag i huset själva. Mannen får ta ansvaret över terassbygget (jag kan fixa lull-lull och utemöbler när det är klart), och jag får ta tag i att beställa nya skåpluckor till köket. Där har vi tillräckligt att göra en tid framöver.

No comments:

Post a Comment