Saturday 16 March 2013

Läsiver

Mitt läsande går i vågor. Ibland orkar jag inte läsa alls. Oftast tar jag en bok i handen när jag är på arbetsresa och vill fördriva tiden. Just nu är jag i läsartagen. Förutom boken jag berättade om i föregående inlägg (Ingen familj är en ö, den lästa jag på några dagar), läser jag just nu deckare, boken om Natascha Kampusch och en adoptivmamma som väntar på sitt barn. Jag har tydligen behov att läsa om hemska mord, svåra människoöden och annat förfärligt. Kanske som en motvikt. Så att man inte gräver ner sig i sin egen navel så djupt som man inte hittar ut. I senaste tidningen som kom i postlådan var en artikel om ett föräldrapar som mist sin dotter som hade INCL. Det är en förfärlig sjukdom, vi lever "bara" med funktionshinder. I artikeln lyste föräldrarnas förmåga att göra livet så behagligt och fint för sin dotter som möjligt. Vi gör samma sak, men vi behöver inte samtidigt veta att denna midsommar, jul eller födelsedag kan vara den sista för våra barn. Det måste vara så slitande och tungt. Jsg varvar läsandet om flickan i sin sell i underjorden och mammman som väntar på sin dotter från Kina i fem långa år. Just nu läser jag den senare på morgonen, och den andra på kvällen. Det är annars väldigt intressant att adoptivföräldrar hamnar tänka väldigt mycket på att barnet som kommer kanske inte är friskt. De måste fylla i om de kan tänka sig ta emot barn med gomspalt, koncentrationssvårigheter, trauma, klumpfot, autism eller hjärtproblem. Vilken förälder kan fundera på dessa ting i förväg? Man tar det ju som det kommer, oberoende om det är ditt biologiska barn eller inte. Alla är ju hett efterlängtade. Jag skulle inte byta ut mina barn mot något i världen. Jag skulle inte ens ta chansen om någon sa att de kunde ta bort barnens funktionshinder. De skulle ju förändras. Funktionshindren innebär så mycket gott. Vi har gått ner i arbetstid, vi får vara med dem mer än andra (då de inte ännu frigör sig på samma sätt som andra barn i samma ålder). Vi får glädjas över framstegen eller då vi övervinner hinder. Men böcker är bra. Jag borde definitivt läsa mer. Det gör gott för mig.

No comments:

Post a Comment