Monday 27 February 2012

Sonen anmäld till skolan och förskolan -igen

Det känns på något sätt lite tokigt att man ska anmäla ett barn till skolan, fastän man nästan säkert vet att han inte skall börja där i höst. Så jag ringde till rektorn istället för att ta honom med till inskrivningen.
Förra veckan råkade jag läsa att man även bör anmäla sitt barn till förskolan, om man skall få en plats där. Så jag skyndade till stadshuset och hann skriva en ansökan (sista anmälningsdagen, så det blev lite i sista minuten).

Nu sitter jag och funderar på sommarlovet. Tidigare år har vi inte haft sonen på daghemmet efter midsommaren, då han har så viktigt med det bekanta och vårt daghem inte har fungerat som sommardaghem. Men nu funderar jag om han kunde vara där i alla fall två veckor i juli, innan vi börjar vår semester. Detta förutsätter att hans personliga assistent också kan följa med honom till det daghem som håller öppet på sommaren. Får väl ta ett möte med daghemspersonalen hur de har tänkt sig det hela.
Om det löser sig med hans dagvård så skall jag även lösa frågan med förstaklassaren som skall vara ledig i 10 veckor. 8 av veckorna är pappan ledig (och jag 4 veckor), men sedan är det dessa två veckor som jag tänkte att min pappa kanske kunde vara med henne. Förutsatt att de inte har någon semester inbokad just då. Äldsta klarar redan av att sysselsätta sig själv under dagarna. Hon kommer väl att bo på stranden, precis som förra sommaren.

No comments:

Post a Comment