Friday 11 November 2011

Elevvårdsmöte

Det händer så mycket just nu, så jag hinner inte blogga så mycket som jag skulle vilja. Så ni får ursäkta lite virriga inlägg.

Just nu försöker jag hinna med mitt arbete, förutom allt som är på gång med barnen. Tack och lov att jag nu skall arbeta 80%, det blir ändå lite mer arbete än så.
Farsdagen är på söndag, barnens far fick sin present i förväg, men nu har jag köpt en liten grej till som han skall få tillsammans med barnens fina alster. Våra pappor skall få fina väggkalendrar till nästa år.
Jag har även hunnit köpa de flesta julklapparna i samband med en arbetsresa, så det underlättar förstås allt i december.

På tisdag hade jag mellandotterns elevvårdsmöte i skolan. Detta är något nytt, att föräldrarna bjuds in till möten så här. Med var klassläraren, rektorn, specialläraren, två skolpsykologer samt hälsovårdaren och jag. Skolan berättade hur bra det går i skolan och hur duktig vår dotter är. Hon klarar även av kompisrelationer och allt går som smort. Sedan berättade jag hur dåligt dottern mår på eftermiddagarna och kvällarna. Dessutom har hon jätteofta huvudvärk och är blek. Men så fort hon blir upphämtad från skolan eller eftis är hon hur pigg och frisk som helst. Så jag ser huvudvärken som ett symptom med hur uttröttad hon blir av skolan.
Vi skall ju till läkaren den 17e, och blir då kanske klokare i vad vi kan göra. Rektorn tog dessutom upp att de kan ordna lugnare aktiviteter i eftis såsom ligga på madrasser och lyssna på saga etc. Jättebra initiativ, men jag tror vi minimerar tiden på eftis och ser om det har positiv effekt på hennes ork.

Igår fick pappa hämta henne tidigare, då hon igen klagade på huvudvärk. Idag sa jag direkt på morgonen att jag hämtar henne klockan ett. Så får hon vila i flera timmar innan hobbien på kvällen. Sonens träning skippar vi idag, då både vanliga och hjälptränaren är borta, och vi förmodar att han kommer att bli ur gängorna av detta.

Sonens foton kom hem i brevlådan igår. Vilka underbara bilder på en glad kille. Mammas hjärta smälter. Man ser t.om. skrattgropen i kinden. <3

Tillägg 11.11.11: Idag hade mellantjejen klarat av två timmar i skolan innan orken tog slut. Hon hade fått vila sig i 10 minuter medan andra läste, och det hade hjälpt. Vilket bra beslut att komma efter henne när skoldagen var över (totalt 4 timmar). Nu nynnar hon glatt och pysslar. Mitt kära barn.

1 comment:

  1. Oj så bra att ni kunnat förkorta hennes dagar och så bra att skolan visar förståelse och flexibilitet! Och så klokt av er att hoppa över sonens hobby då det kommer att vara annorlunda än det han är van vid. Ni undvek garanterat en mega-reaktion på detta sätt.

    Än en gång kan jag se så mycket likheter mellan er mellandotter och E. Just sådär var det för henne också innan hon började med medicinen; skoldagarna gick jättebra, hon klarade skolarbetet fint men sen kom det perioder då eftermiddagarna blev en pina. Då eftermiddagen kom var orken slut och explosionerna avlöste varandra. Men efter att hon började med Ritalin behövde hon inte använda all sin kraft på att vara fokuserad i skolan så då fanns det ork kvar för eftermiddagen och kvällen oxå och hon var mycket mer avslappnad och harmonisk.

    Ännu med tanke på mellandottern så kan jag tänka mig att det känns tragiskt för er nu då hon är nere i en svacka (vilket hon tydligen är nu). Såna perioder märker man så tydligt att barnet inte klarar det som "vem annan som helst" klarar, dvs "vanliga" saker som att va i skolan en dag, sen eftis o så en hobby på kvällen. Och det känns ledsamt.. Men efter regn kommer solsken! Nu då hon har så korta dagar som möjligt och även i övrigt färre intryck så kommer hon säkert att repa sig och om en tid orka mycket bättre igen, tro mig! ;) Och läkarbesöket har ni ju framför er inom kort, så då får ni säkert goda råd ang medicin eller inte medicin.

    Sköt om er!

    Svampmamman :)

    ReplyDelete