Monday 28 November 2011

Läkemedelsutprovning

Dag 1

Hon fick en halv tablett. Sedan kunde hon leka en och samma lek 1,5 timme. Ganska lugn och tyst dotter. 6 timmar efter tabletten klagade hon på huvudvärk (första gången denna dag). Inga strider med lillebror.

Dag 2
Halvt piller klockan 8.30. Rätt lugn morgon, men hennes fras när hon börjar få kaos i skallen är "Jag vet inte vad jag skall göra". Och vad vi än föreslår, så duger det inte.
Inga slag mot lillebror. Bara lite gnabb.

Dag 3
Halv tablett vid klockan nio. Förmiddagen var hemsk. Hon skrek och ville inget göra. Hon skulle inte klä på sig, inte städa, inte äta. Allt var bara dåligt.
Jag gav henne en halv tablett till klockan ett. Lugnet sänkte sig, och hon var igen sitt lillgamla, sakliga jag.
Sedan efter sex på kvällen började hon igen med att få ångest när hon i leken inte lyckades få till det såsom hon ville. Jag fick bygga både tomtens släde och ett släp för julklappar av papperslådor och foliepapper för att få tyst på sirenen. Men kvällen slutade i ett leende, då pappa hjälpte henne att bygga ett mysigt bo i hennes säng.

Matlusten har varierat väldigt. När hon känner av medicinen vill hon inte äta alls. Sedan när den går ur så tankar hon igen mat. Vilket ju är bra, och gör att hon inte går ner i vikt.
Så vad skall man säga såhär långt? Medicinen verkar hjälpa, men kanske dosen borde höjas. Vi får se vad de säger om en vecka, eller om verkningen av medicinen blir bättre under denna vecka.
Mest glad är jag över att medicinen verkar hjälpa hennes impulskontroll. Hon hejdar sig innan något händer.

Idag är hon åter i skolan. Vi får se hur det går där. Och om huvudvärken igen visar sig...

No comments:

Post a Comment