Thursday 13 September 2012

Brev och blanketter

Denna vecka har jag fått fatta pennan istället för datorn och skriva lite igen. Det första brevet gick till skoltaxins chaufför. Han är ny för i år. Simon och Stella åker med honom till förskolan och skolan. För någon dag sedan trängde sig Stella före Simon i kön till taxin (tornadovarning). Sedan tog hon platsen som Simon ville ha. Simon blev galen. Stella slog honom. Vilket resulterade i att han lämnade taxin gråtande och vägrade åka med. Under tiden gapade chauffören om vad de höll på med, suckade och fnös.
Förra året hade vi inga sådana konflikter. Chauffören reserverade två platser direkt bakom honom då våra barn stiger på sist. De blev visade platserna, inga problem. Så i brevet påminde ja chauffören om varför barnen åker taxi, fast vi inte har lång väg till skolan. Och föreslog att han skulle reservera platserna som de gjorde förra året.
Förskolan har påmint oss många gånger om att fylla i blanketten om småbarnsfostran. Det är en blankett som alla fyller i varje år. Man beskriver sitt barn, personlighet, vad man vill att förskolan skall fokusera på osv. Jag förstår att vaniga fyller i den, men om Simon finns det hyllmeter med dokumentation om i förskolan vid dethär laget. Så pappan och jag har inte haft lust att fylla i den. Förra året tror jag vi slapp undan, men nu tog jag mig i kragen och fyllde i den.
Sedan bad de mig skriva en beskrivning om sonen till föräldramötet, då jag inte kunde vara med och berätta själv. Jag skrev ett kort brev, där jag lyfte fram hans styrkor, svårigheter och hjälpmedel. Nu är jag nyfiken på att höra hur det gick igår och om någon kommenterade skrivelsen.

No comments:

Post a Comment