Tuesday 25 September 2012

Exempel på ickefungerande kommunikation mellan skola och hem

I jämlikhetens namn så skall jag väl även påvisa att alla våra kontakter med skolan inte alltid har varit likadana. Vi krävde ju utredning för vår äldsta dotter förra hösten när jag kom till föräldramötet och såg att läraren satt alla andra pulpeter i vackra rader, utom dotterns, som hon satt flera meter från de andra. Senare drog hon ribban ännu lägre genom att sätta alla och sitta i en halvmåne, men dotterns pulpet en bit ifrån. Mobbning? Nåja i alla fall, efter föräldramötet talade jag med läraren ifråga. Jag fick ett handskrivet brev i slutet av september. Den kursiva stilen är mina mellanstick och kommentarer, den feta stilen är lärarens ord: Hej, vi har kommit igång med skolarbetet och jag märkte på föräldramötet att ni oroar er för Millas skolgång där hemma. Därför vill jag komma med en liten "mellanrapport innan utvecklingsamtalet. Det största orosmomentet för Millas del just nu, är språk. Där har det förekommit svaga resultat, läxslarv och problem med koncentrationen. Kanske det är bäst att ni kontaktar språkläraren, hon vet bättre vad det handlar om. Hon kanske kan ge tips hur Milla kan förbättra sina resultat. Jag sade till Milla att hon kunde kolla läxorna med en kompis som är i samma språkgrupp. Redan vid dethär laget hade mina nackhår rest sig, för vi vet nog hur man förbättrar resultat. Men fastän Milla pluggade hårt i två veckor så kunde provet misslyckas totalt. Och jag satt bredvid och såg att hon med hjälp av dataprogrammet fick rätt, men skrev fel i provet.
I mina ämnen har det inte varit stora problem. I matematik har Milla presterat lite under sin tidigare nivå. Hon har haft ett par läxor slarvigt gjorda. Oftast brukar hon själv rätta till sådant och ber om hjälp då hon behöver. så jag tror det fixar sig (i riksomfattande mattetestet fick hon 49/80 poäng, 48 är gränsen för godkänt). Hon har fått hjälp av specialläraren någora gånger. Jag är inte orolig för Millas matematik ännu, men följer med läget Det är ju uppenbart att Milla har missat några sektioner i matteboken, då resultatet såg ut såhär. Men ingen plan om att repetera sattes in. I modersmål och biologi har Milla presterat mycket bra hittills och läxförhöret i religion kompenseras med att hon markerat på timmarna. Gymnastiska övningar kompenserar alltså prov, vad bra. Tag kontakt då ni oroar er. Men det var ju det vi gjorde! Och detta brev skulle vi nöja oss med... Läraren sa ju även att Milla bara behöver koncentrera sig lite bättre. Och kan hon inte det, ja då fanns det inget man kunde göra. Jag hoppas läraren snart går i pension. Hon är inte lämpad att lära varken NT eller NPF:are. Annars skulle jag knappt hälsa på läraren när jag ser henne på stan, men då hon ser så rädd ut varje gång kan jag inte låta bli.

No comments:

Post a Comment