Thursday 13 September 2012

Fungerande kommunikation mellan skolan och hemmet

Jag är bara tvungen att publicera en del av kommunikationen med Stellas lärarinna. Den visar hur vi tillsammans arbetar för Stellas bästa. Den visar även hurdant det borde vara för alla elever. Och att vi har varit lyckligt lottade som har fått just denna underbara, empatiska lärarinna till vår dotter. Jag har editerat i texten och tagit bort vissa delar. Men jag hoppas att det viktigaste kommer fram: Fungerande kommunikation! Lärarinnan skrev Har en tanke ide som jag gärna vill "bolla" med er föräldrar. Nytt för i höst är att Stella sitter och tuggar, suger på sitt hår. Ibland har hon flera hårstrån i munnen och ibland har hon ett löst hårstrå. Jag har försökt hjälpa Stella-> sluta med det. Men jag ser att hon har ett klart behov av att "pilla på något" Jag skulle så gärna vilja ha bort det innan det blir en grej som klasskamraterna tar fasta på. Vad tror ni om att ge en "stressboll" år Stella som hon istället skulle kunna sitta och klämma på när hon har behov av det. Jag vet att vi har "stressbollar" i skolan. Fundera på saken och så håller vi kontakten!
Jag svarade: Hej, du behöver inte kolla med oss. Du har lov att prova med allt som kan fungera. Stressboll låter bra, Timetimern vore också behövlig. Jag tycker Stella har det rätt bra, men märker igen att stressnivån höjs. Speciellt läseläxorna är svåra. Hon säger att bokstäverna hoppar. Har därför involverat skolpsykologen. Det vore bra att utesluta dyslexi i Stellas fall. Hon lär sig läseläxor utantill och så gissar hon friskt när hon läser. En annan person skall även träffa Stella och så skall vi fundera hur vi skall gå vidare. Ridterapin tog ju slut, men hon har börjat rida på vanligt stall. Hon har panik och ångest för alla sociala evenemang, har så svårt för om någon rör vid henne. Om ni kommer att besöka kyrkan, så kommer vi att ha henne borta då. Hon får sedan komma till kyrkan när hon åter klarar det. Och ljuden är svåra för henne. Blev arg på mig själv när jag glömde ta hörlurarna till ett ljudligt evenemang åt henne. Så anpassningen och medicinen hjälper henne massor, men ännu finns det saker kvar att fundera på. Tack för att du engagerar dig.
Lärarinnan svarade: Idag har Stella fått en stressboll. Hon använde den flitigt. Jag förklarade varför jag gav henne bollen. Jag tror att den kan vara till nytta för henne. Vi får följa med och utvärdera. Jätte bra att du har involverat den andra personen och psykologen. Märkte ifjol att Stella gissar rätt så mycket. Men det är svårt att lägga fingret på eventuella läs-och skrivsvårigheter i åk 1. Mycket bra att vi får en utredning så att Stella får bästa möjliga hjälp i fall det visar sig att det finns svårigheter av något slag. Det finns så mycket bra hjälp och stöd för barn med läs-och skrivsvårigheter. den här veckan börjar vår nya speciallärare jobba med oss tvåor. Ett samarbete med henne går lätt och smidigt. Jag tycker absolut att Stella inte ska komma med till kyrkan när det besöket blir aktuellt. Nästa vecka klarnar det när besöket blir av, jag meddelar dej och vi fixar det. Jag har jagat en Timetimer i vårt hus men inte hittat en som inte används. Kan Stella ta med sin egen tills vi får en till skolan eller behövs den hemma under skoldagen ? Om du läser dethär meddelandet i dag måndag får du gärna skicka med klockan i morgon, för vi har matteprov. Vi håller kontakten och jobbar för Stellas bästa! Skulle det vara på sin plats med ett konsultationsbesök av verksamhetsterapeuten? Så att vi skalar av i god tid före Stella blir för stressad. Vi går ju hela tiden mot mörkare och tyngre tider.... jag tycker att det är fint om vi skulle kunna mota Olle i grind så mycket vi kan. Vi håller kontakten!
Jag svarade: Hej, jag skickar med vår Timetimer.
Lärarinnan svarade: Hej! Fint att vi får låna Timetimer. Vi beställer en till skolan! All handledning som vi kan få i skolan tar vi med tacksamhet emot! Vi hörs och ses!
Jag svarade: Talade med verksamhetsterapeuten. Våra konsultationer är egentligen avslutade, tiden gick ut 30.6. Men jag skall tala med staden om vi kan använda dem ändå, eftersom de var beviljade. Terapeuten funderade om tuggummi också kunde användas istället för stressbollen. Terapeutenvar även lite kritisk till om hennes insats kan hjälpa Stella tillräckligt. Så jag skall tala med psykiatern igen, om Stella skulle behöva medicin mot ångesten och paniken. Hon har ju haft detta innan ADHD-medicinen, så det är inget som kommit med medicineringen.
Sedan har det uppstått på olika håll lite frågor kring om Stella kunde ha asperger eller symptom liknande den, förutom ADHD:n. Så nu håller jag på med funderingarna om man även borde kolla upp det. Simon och Milla mår bra, och jag skulle vilja att även Stella skulle må det. Igår var det svårt med matteläxan. Tog närmare en timme. Då fick jag lösa det så att vi satt vid vårt Legobord och plockade med lego. Jag frågade, hon räknade och jag skrev sedan upp svaren. Speciellt subtraktion fick henne att slå bakut. Hon har även fått för sig att hon inte kan/får använda fingrarna. Vill inte misslyckas. Matten har ju för henne varit det som hon varit bra på, så jag vill gärna fortsätta på att förstärka hennes egenbild. För hon kan matten, bara hon tillåter sig själv att räkna.
Lärarinnan skrev: Hej! Vi ska göra vårt yttersta så att Stellas matteintresse håller i sig. DET ÄR INTE FÖRBJUDET ATT ANVÄNDA FINGRARNA! Allt konkret material är tillåtet. Nästa gång läxan börjar dra ut på tiden eller känns jobbig...avbryter ni. Du ska veta att vi jobbar med grunderna i skolan och det räcker.Stella behöver inte stressa därhemma. Det blir ju ett stressmoment för henne. Orken är slut efter en krävande skoldag. Matteprovet gick som en dans! Provet kommer hem i morgon. Vi behöver säkert skala bort det vi kan för Stellas del och då tänker jag på hemuppgifterna. Då undviker vi att Stella misslyckas! Varje misslyckande knäcker Stella! Stressbollen har fungerat bra! Hon använder den flitigt. Jag skulle gärna se att Stella fortsätter att använda den en tid framåt i alla fall. Sedan får vi utvärdera och se hur vi går vidare. Tänker boka in ett elevvårdsmöte om några veckor precis som ifjol. Det är ett forum där vi alla tillsammans kan fundera på Stellas bästa. Jag skickar inbjudan så fort jag har ett datum. Vi håller kontakten!
Jag skrev: Du gör mig tårögd med din omtanke. Tack. Igår var en av höjdpunkterna i Stellas läsande. Hon läste 5 sidor, gissade inte mycket, och var jätteduktig. Förutsättningarna var inte de bästa men ibland så funkar det! Sedan läste jag min del som godnattsaga åt henne. Jag går efter magkänslan med läxorna. Meddelar dig om vi inte klarar av att slutföra eller att det börjar bli värre med dem.

2 comments:

  1. Tack Gode Gud att det ibland får funka sådär bra. Vilket föredöme till lärare!!!
    Jag gläds med er!

    ReplyDelete
  2. Åh, tårögd av denna fina kommunikation. Att det går. Att det finns så goda exempel. Det bådar gott inför framtiden. Tack för att du delar med dig!

    ReplyDelete