Monday 21 May 2012

Från rid- till konstterapi

Jaha, då har man haft två möten idag angående barnen. Jag tar och berättar om mötet med Stellas ridterapeut först. Hon har ridit snart 20 gånger med xxxx. Det har gått bra, Stella gillar hästarna, är orädd. Hon har trivts där med de fyra olika hästarna. Men det som nu sätter stopp för fortsatt ridterapi är att xxxx inte behärskar svenska tillräckligt bra. Så när man skall tala om känslor och gå in på djupet så klarar inte ridterapeuten det tillräckligt bra. Vi kunde inte alltså få mer ridterapi, som jag hade hoppats. Stella har varit i kön till ridtimmar länge nu, så jag skall ringa ridläraren och fråga om hon kommer med på ponnytimmarna i höst.
Men de tog upp att Stella nog behöver fortsatt terapi, och med konkret innehåll. Så det lades fram musik- och konstterapi. Det senare är definitivt Stellas grej, så nu fick vi formulär hem att fylla i. Där skall vi skriva styrkor och svårigheter. Sedan får vi tid till utvärdering och sedan kanske hon beviljas terapi till hösten. Jag tror Stella blir glad över detta.
Jag hade innan detta mötet möte med Simons förskolelärare, där vi gick igenom det gångna året och la upp lite planer för nästa år. Simon har matematiskt tagit stormsteg framåt och uppfyller nu kraven för skolan enligt åldersnivå. Han uppvisar även intresse för att skriva bokstäver, vilket är jätteroligt. Men nästa år i förskolan skall fokus ligga på att lära honom klara sig i kniviga situationer även om assistenten inte är där, få självförtroende, våga misslyckas och lyckas. Så att han sedan är så klar som möjligt för skolan 2013. Han kommer att ha assistent även nästa år, men kanske inte samma assistent som i år. Men assistenten som är fat anställd i huset är Simon väl bekant med så jag tror det kommer att gå riktigt bra. Efter mötena kom jag på att jag skall kontrollera hur det är med taxiskjutsen nästa år. Ansökningstiden hade gått ut (hoppsan), men hon som organiserar det hade räknat med att S&S skall åka med även nästa år. Och det är ju i alla fall endast fråga om morgnarna. Taxibolaget byts ut, vilket kommer att resultera i svenskspråkiga chaufförer. Vilket är en stor sak för barnen, som endast talar svenska. Nu skall jag försöka arbeta lite innan barnen kommer hem kring halv fyra. Ha en skön dag allihopa, solen skiner och det är jättevarmt.

No comments:

Post a Comment