Tuesday 8 May 2012

Jag är otroligt stolt över min krigarprinsessa!

Jag har aldrig i hela mitt liv varit så stolt som jag var idag. Mellandottern är 8 år, men hon är redan så otroligt klok och har insikter om sig själv som många vuxna saknar. I deras skola har de specialklass för elever som behöver mer hjälp än andra. De flesta av dem har rätt stora handikapp, de kanske saknar talförmåga eller ser annorlunda ut. Tillräckligt för att de små förstaklassarna faktiskt är lite rädda för dem, och undviker till och med korridoren där deras klassrum finns. Så nu hade de ordnat så att barnen fick besöka specialklassen och se hur de arbetar där. Och det hade varit ett väldigt lyckat besök. När de kom tillbaka i klassen hade de talat om besöket. Och då gjorde dottern Stella det som gör mig så otroligt stolt och får mig att fälla tårar. Hon hade framför hela klassen berättat öppet om sig och sin situation. Hon hade berättat att allt inte alltid syns utanpå. Och hur svårt hon har haft och hur elak hon har varit mot sin lillebror. Och hur mycket medicinen har betytt i hennes liv. Vilken krigarprinsessa, som krigar mot fördomar, vågar vara öppen, tala om och beskriva. Mitt hjärta är så sprängfyllt just nu. För ingen kan lära någon att vara en bra människa. Antingen växer man och blir det, eller så blir man det inte. Så enkelt är det. Men jag har en stark känsla av att hon är på rätt spår.

1 comment:

  1. oj, va härligt att läsa! förstår att du känner dig stolt! man önskar ju nog att alla, både barn o vuxna, kunde vara lika kloka!

    ReplyDelete