Wednesday 11 July 2012

Städhjälp- en dödssynd?

Jag har en vän som funderade på facebook på att anlita städhjälp och undrade vilka bolag som var bra och priser etc. Döm om min förvåning när det börjar komma hätska kommentarer om att man minsann hinner städa och vara med barnen, och att man skall prioritera rätt. Och vilka signaler sänder det till barnen, om man låter någon annan städa? De tyckte att barnen blir lata, om föräldrarna låter någon annan städa.
Jag sitter här som en fågelholk. Alla har rätt till sina åsikter, men när blev det legitimt att trycka ner andras åsikter, och inte låta folk ta sina egna beslut? Men det är ju sådant som händer hela tiden. Och på sätt och vis börjar jag förstå de korkade kommentarerna om NPF också. Om en oförarglig sak som städning får folk att vara fördömande, hur är det då inte med något mer abstrakt?
Jag har själv haft städhjälp. I och för sig kom den två dagar efter att min man lovat involvera sig mer i städningen i vår familj. :) Då hade vi ett barn och bodde i ett hälften mindre hus. Nu har vi tre barn, husdjur och stora uttrymmen. Vi städar själv, men skulle gärna anlita någon. Pga hundarna är det lite besvärligt. I vårt fall så är det lite knepigt att dammsuga, då Stella inte tål dammsugarljudet. Och att tvätta golv och hålla alla från det rummet är också lite klurigt. Jag skiter i vad folk tycker om de val jag gör i livet. Men jag tycker synd om trådstartaren som bara ville ha kontaktuppgifter och inte få en moralpredikan istället.

1 comment:

  1. mycket bra skrivet, än en gång! höll på att få spader även jag, vilket du kanske märkte. inte så lätt att kommentera sakligt på dylika idiotiska kommentarer...

    ReplyDelete