Saturday 26 February 2011

Pärlhalsband

Idag är en Pärldag. Det betyder inte att den är Pärlan bland dagar. Nej, idag avlöser aktiviteterna varann som pärlörna i ett pärlhalsband. Och när det av olika orsaker blir en sådan här dag, så brukar jag bli lite på min vakt. För jag vet ju att ofta kan en sådan dags aktiviteter göra att barnen kollapsar. Men vi hoppas att det istället blir en lyckad dag. Idag skall jag ta mina tre barn och:

  • Handla mat
  • Köpa en födelsedagsgåva till ett kalas dottern är bjuden på
  • Danstimme på gymmet (kan inte hoppa över detta, då jag inte har tränat på en vecka)
  • Lunch
  • Köra dottern på kalas
  • Hämta dottern på kalas
  • Middag
  • Duschdag (sonen gillar inte att tvätta sig, så skrik och bråk kan väntas senast här)

När man lägger upp detta så ser det så enkelt ut. Men sedan när man tittar närmare på listan så vet man vad som nästan säkert kommer att ske: I matbutiken ryker barnen ihop sig om vem som skall gå bredvid vagnen var. De tycker vi skall köpa en massa annat än vad som står på listan. De slår varandra, då den andra kommer för nära. När vi skall köpa gåvan kommer sonen att springa och gömma sig i butiken. Så antingen håller man i honom (ljudnivån hög på honom) eller springer och letar honom (ljudnivån hög på mig). I gymmet hoppas jag att Nintendo och löfte om lördagsgodis håller dem lugna i lekplatsen (äldsta dottern håller även ögonen på dem), annars är jag tvungen att avbryta träningen. Som så många gånger förr.
Innan kalaset kommer det svåra för dottern: att välja klädsel till kalaset. Hon hatar strumpbyxor, men kan ju inte ha bara ben till klänning eller kjol. Ibland kan hon dock komma över detta, då hon gärna vill gå på kalas.
Körningen av dottern till kalaset kan vara en pärs, då sonen är rätt ledsen över att han inte är bjuden. Jag har bilen just nu där de kommer åt varann i baksätet. Så jag försöker köra medan de bråkar med varann. Samma sak sedan två timmar senare, nu har dottern dessutom en påse med godis i släptåg som sonen är intresserad av. Resten av kvällen går sedan åt att varva ner dem alla.
Nu när jag skrivit såhär långt så småler jag nästan för mig själv. Jag ser fram emot att på kvällen uppdatera och berätta hur det gick. Och jag hoppas nästan på att jag får visa att jag är en evig pessimist och att allt gick jättebra :)

Men imorgon har vi inga måsten och ingen aktivitet inbokad. Då skall vi återhämta oss innan måndagen sätter igång.

Ha det bra därute!

No comments:

Post a Comment