Friday 12 August 2011

Kommunikationsträning

Sonen är ju väldigt förtjust i mat och vill helst äta hela tiden. Jag tyckte då att han skulle lära sig att fråga om lov innan han tar något från kylskåpet. Satt upp en bild på kylskåpet som skall påminna honom om detta. Efter en stund kommer han mycket riktigt och frågar om han får öppna kylskåpet. Jag svarar nej, då vi skall äta middag om en halvtimme. Han börjar storgråta: "Men jag frågade ju". O lilla vän, jag är så stolt över dig för det. Men jag tror att jag måste lära dig följande steg, och det är att du kan få ett Ja eller Nej på den frågan.

Idag var vi ute och gick. Tjejerna sprang före, och sonen klagade över att han inte hann med. Då sa jag att flickorna har lite spring i benen. Nej, sa sonen, det är ju jag som har spring i benen. Det (springet) har fastnat där. Hur härliga kommentarer man kan få när man minst anar det. :D

No comments:

Post a Comment