Wednesday 17 August 2011

Skoltaxi, dag 2

Imorse gick jag åter med barnen till vägskälet för att vänta på taxin. Och det var åter igen samma chaufför, som bara kan tala med mig eftersom han inte kan svenska.
Denna gång talade han inte i telefon och kom ihåg vart barnen skulle. Sonen tänkte få utbrott när han märkte att han inte skulle få sitta med sin syster. Men jag fick en annan att byta plats, så det ordnade sig. Jag åkte efter taxin till skolan. Idag var inte längre skolgångsbiträden på plats för att ta emot taxin, men dottern klarade det bra och jag var ju med.
Sedan åkte jag till förskolan. Ingen son och taxi syntes till, så jag gick in på avdelningen för att vänta. Då kommer sonen ensam in genom dörren.
Det visar sig att taxin BÅDE igår och idag lämnat av sonen på en parkeringsplats 200 meter från avdelningen och åkt iväg!!!!
Min son är 5 år, har ADHD plus andra svårigheter i utvecklingen, har personlig assistent och jag kan inte lämna honom ensamm ens på vår hemgård. Denna pojke släppte chauffören av taxin åt sitt eget öde.
Nu var ju sonen otroligt duktig som genast sprang till förskolan båda dagarna, men han hade kunnat springa åt andra hållet, ut på gatan där alla hämtar sina barn till skolan och daghemmet.
Förskolan har inte gjort något galet, de väntade ju på min son utanför deras dörr. Hade taxin bara kört dit så hade allt gått som smort.

När jag fick denna information åkte jag raka vägen till stadshuset och skoltaxiansvariga. Jag talade om att såhär kan det inte gå till. Taxibolaget säger att det är en vikarie som kör denna vecka. Så vi måste följa upp detta även nästa vecka.

Imorgon åker jag med i taxin, för en gång till åker inte min son ensam dit.

No comments:

Post a Comment