Tuesday 30 August 2011

Personliga assistenten gör pojkens förskola lättare

Det är underbart att följa med den utveckling som sonen visar just nu. Personliga assistenten gör att jag inte behöver oroa mig att det blir konflikter och utbrott så att det blir stora problem för sonen. De har inrett en mjuk hörna med madrasser, dynor och täcken där han kan ligga med assistenten efter lunch och läsa eller prata och bara varva ner. Bara en sådan sak hade varit omöjlig utan extra resurs.
Sonen kan även avsluta sina lekar i lugn och ro, och sedan klä på sig för att gå ut utan stoj och stim i kapprummet. Han får göra det ensam med assistenten, som gör all skillnad i världen.
Sonen ville hemma planera en trädkoja, så jag sa att han kan ju rita hur han vill ha det. Vilken teckning det blev. Massor med detaljer, ett rum var bl.a. inrett som terapirummet i ergoterapin :-) Han och systern hade separata rum i kojan, och han hade t.o.m. funderat ut olika sätt att öppna dörren beroende på människans längd. Detta kan jag säga att han inte hade klarat av innan att strukturera en planering på denna detaljerade nivå.
Skall se om jag klarar av att skanna bilden hit, då det visar hans fina arbete.

Nu när jag har följt även förstaklassarens liv kan jag bara avsluta med, att sonen nog kommer att behöva sin personliga assistent även i skolan. Så det finns på min lista över saker, som jag skall arbeta för nästa vår. Och då få igenom min önskan att samma assistent följer med honom dit.

1 comment:

  1. Underbart att höra!!! Tänk att med kunskap och resurser så blir vardagen så annorlunda för dessa barn!

    Det funkar ok för A, men hans resurs har som sagt inte pedagogisk utbildning..... DET hade nog gjort skillnad.

    ReplyDelete