Wednesday 8 June 2011

Skolpsykologmöte avklarad

Mannen och jag hade möte med skolpsykologen. Vi gick igenom resultaten av WISC och det andra testet. Och det var verkligen otroligt vad ojämn dottern var i dem. Psykologen berättade att man oftast presterar lågt eller högt i en kategori jämnt, men dottern hade så varierande resultat. Det var t.ex. ett test där man skulle dela av meningar i ord (skrevs ihop). Hon klarade inte av att identifiera orden.
Psykologen var av åsikten att dottern även kan ha läs- och skrivsvårigheter förutom koncentrationsproblem. Det tror jag med.
Sedan fyllde jag i 5-15 formuläret och svarade på psykologens frågor.

Jag försökte fråga flera gånger vad som händer efter detta, men det blev lite oklart. Remissen skickas vidare till psykiatern och neurologen. Sedan besluter de, vem dottern kommer att få träffa. Semestertider kan ställa till det, så jag är inte alltför optimistisk om snabbheten i denna utredning.

Men vi avvaktar. Vi har även haft en första lång diskussion om detta med dottern. Hon godkänner dyslexi, men inte eventuell ADHD. Hon vill inte vara annorlunda än andra, fast minst 4 i klassen har timmar i anpassade klassen eller timmar med speciallärare. Hon godtar endast medicin, inte andra eventuell hjälp som hon kan få. Detta kommer att bli en utdragen kamp har jag på känn. Det är lättare med de yngre, som tar det naturligt.

1 comment:

  1. Skönt för er att det börjar röra på sig. Vet ju hur jobbigt det är med denna väntan. Förstår att det kan vara svårt för dottern att acceptera, ingen vill ju "sticka ut" men det blir ju så otroligt tufft utan hjälp och anpassning. Kramar till er!

    ReplyDelete