Sunday 26 June 2011

Storhandlat på Bokus - NPF-biblioteket utökas

Fick några tips på nya böcker, som kunde vara bra att läsa (närmast när man har ett barn med perceptionsstörningar). Så jag tittade in hos Bokus och gjorde en stor beställning. Dessa böcker beställde jag:

ADHD - att leva utan bromsar : en praktisk vägledning
av Kutscher, Martin L.
ISBN 9789127121560

Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, Asperger, Tourette, bipolär sjukdom med flera
av Kutscher, Martin L

Growing an In-Sync Child: Simple, Fun Activities to Help Every Child Develop, Learn, and Grow
av Newman, Joye/Kranowitz, Carol Stock

The Out-of-Sync Child Has Fun
av Kranowitz, Carol Stock
ISBN 9780399528439

Speciellt ovannämnda hoppas jag skall ge inspiration till aktiviteter för våra två yngsta.

Sedan tänkte jag att jag skulle lätta upp läsningen lite, så jag beställde även dessa romaner:

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
av Jonasson, Jonas

samt

Livet deluxe
av Lapidus, Jens


Men för att ännu nämna några ord om NPF-biblioteket jag bygger upp (och sedan lånar eller rekommenderar till daghems- och skolpersonal), så har jag hittills läst eller har hemma:

Explosiva barn av Ross Greene
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder av Bo Hejlskov Elven
Ayres böcker handlar mest om Sensory Integration Disorder och är lätt tunglästa
Barn som väcker funderingar : se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling av Gerland, Gunilla / Aspeflo, Ulrika

Och har ni läsare ytterligare bra boktips, så kan jag utöka listan.

No comments:

Post a Comment