Monday 27 June 2011

Tryckkläder för barn med ADHD

Många barn med ADHD får hjälp av att sove med tyngdtäcke (kedje- eller bolltäcke) eller att sitta med ett tungt föremål i famnen för att hållas lugna i samlingen mm. Nu skall de undersöka om tryckkläder kunde göra samma sak.
Tryckkläder används redan nu av brandskadepatienter, barn med cp-skada etc. Tryckkläderna måttbeställs för varje individ. Sedan lägger de in extra tryckpunkter på sådana ställen på kroppen som de tänker att skall öka koncentrationen för barnen.

Jag hoppas att mina barn kommer med i undersökningen. Jag kan tänka mig att man har dessa kläder under de vanliga kläderna. Det som gör mig lite fundersam är barnen perceptionsstörningar. Vad om de totalvägrar pga olustkänsla? Jaja, den dagen den sorgen.

No comments:

Post a Comment