Saturday 7 May 2011

Efterdyningar

Jag känner nog idag att vi inte ännu återhämtat oss riktigt från besöket på HAB. Känslorna har inte kommit ifatt alls. Eller jo, små tankar börjar ploppa fram. Jag minns vad jag glömde att få med mig. En av de anställda lovade oss bildstöd för båda barnen, och skulle göra upp dem åt oss.
Sedan skulle jag ta upp vissa av sonens beteenden, och fråga vad vi kunde göra åt dem.

Vi är ju glada över att vi nu vet vad vi har att arbeta med. Inte diagnoserna i sig själv, utan analyserna av barnen var så utförliga och stämde väl med våra iakttagelser kryddade med deras yrkeskunskap.

Idag körde jag med en social berättelse igen åt sonen, när han ville ha smörgåsar istället för middag. Och han orkade sedan vänta på maten. Inte illa när det fungerar.

Och ett enormt potential som våra barn har. Idag var de två yngsta ute och lärde sig åka skateboard :O Hade någon sagt åt mig för två år sedan att sonen skulle kunna göra sådant hade jag inte trott dem. Han hade totalvägrat. Det är klart att det inte går fort och det närmast är fråga om balansövning. Men lyckan i deras ansikten värmer i själen. Tur att man förstår att man inte skall skydda dem för mycket, utan de skall också få göra det som andra barn vill göra.

Imorgon är det morsdag, så vi får se hur jag blir firad. I år tycker jag faktiskt att jag mer än någonsin har förtjänat att bli lite uppvaktad, önskar att jag får sova ända till sju. ;) En massa hemlighetsmakeri har det i alla fall varit. Barnen gjorde något åt mig på HAB också, förutom att de kanske har gjort något på dagis och förskolan. Dottern hade glömt sitt kort på skolan, så den får jag på måndag.

3 comments:

  1. Va..är det mors dag idag!!!!!!
    Ops, jag har haft min mamma här och inget sagt :(
    Aj aj aj då ligger jag nog illa till hi hi hi!!
    Och den potential våra barn har med rätt inställning från omgivningen och med rätt stöd är oslagbar...
    Dom är bäst även om man skulle behöva en hel del energikickar för att orka hänga med jämt.
    Och många tankar brukar dyka upp efter sådana intensiva dagar..
    Glöm inte att skriva ner dem..får då dyker de alltid upp för sent ;)
    Hopps att du fick en bra mors dag//Kram Lena

    ReplyDelete
  2. Skatebord, inte illa. August är väääääääldigt anti det mesta som innefattar rörelse. Antagligen är det jobbigt, han kan inte som han vill. Kan i tanken men kroppen lyder inte. Han förstår inte att träning ger färdighet.... Han vill inte kort o gott.

    Han trivs bäst i TV-soffan med en tidning han...

    ReplyDelete
  3. Men nu måste vi komma ihåg att jag talar om min lille prins, som inte är den våghalsigaste. Så det är fråga om att han står på brädan och vi drar honom. Eller han åker på knäna och ger fart med ena benet. Men han vågar stå på den!

    ReplyDelete