Tuesday 3 May 2011

HAB, Dag 2

På morgonen vaknade betydligt piggare barn. Vi talade med dem om att ifall dagen gick bra, så skulle vi åka iväg till djurparken efter HAB.

Barnen blev riktigt snällt på avdelningen och vi föräldrar åkte och handlade lite kläder åt maken. Sedan åt vi lunch.
Mitt på dagen hade vi tid med neuropsykiatern för att tala om sonen. Jag drog en kort version, medan maken fyllde i om det var något jag glömt. Sedan ville hon även träffa sonen. Dottern fick gå ut och leka i parken med sin tant under tiden. Vi föräldrar gjorde henne sällskap dit.
När vi kom tillbaka så berättade de, att imorgon skall de inleda medicinprovning. Men inte med sonen som de först tänkt, utan för båda. Och eftersom sonen är under sex år, så kan han inte få medicinen förrän i höst, men de testar den redan nu. Om jag förstod dem rätt kan dottern få den utskriven redan nu (om den fungerar).
Trots att just medicinering egentligen låg rätt långt ner på min lista över önskemål, så kände jag ändå när denna dag var över, att det faktiskt händer grejer. Man får lite info här och lite info där. Om jag förstod psykiatern rätt, så bedömer hon att sonen är sen i utvecklingen (omogen), men inte har problem med kontakttagning och då skulle det inte vara fråga om nåt inom autismspektrum. Mer SID då istället samt ev ADHD.

Som vi lovat tog vi barnen till djurparken och hade en underbar dag, trots blåsten. De orkade mirakulöst titta på djuren trots deras tidigare program.
Efter det åkte vi till en kina-restaurang och åt innan vi gick hem och la oss. Nu sover barnen och snart även jag. Imorgon blir en intensiv dag, då dotterns avslutningssamtal hålls och mannen åker hem med henne. Då blir bara jag och sonen kvar.

1 comment:

  1. Tack för din rapportering! Jag tänker mkt på er!

    Vad skönt att ni blir väl emottagna och att det som du säger HÄNDER saker!!

    kramar i massor//M

    ReplyDelete