Friday 6 May 2011

HAB, Dag 5 Förmiddag

Imorse vaknade en liten gosse med fel fot. Det var en besvärlig morgon, då inget klädesplagg kändes rätt. Till slut hittade vi kläder han kunde tänka sig att ha på sig.
Jag var lite orolig när vi körde till HAB. Jag visste att vi skulle ha MIM-övningen på morgonen, och jag bävade för att sonen inte skulle vara alls samarbetsvillig. Han var glad över att komma till avdelningen. Men mina farhågor besannades när vi skulle utföra övningen.
Hur går MIM till? Jo, vi fick med sonen komma in i ett rum. Bakom en glasvägg observerades vi samt videofilmades.
Vi hade framför oss på bordet vita lappar med uppgifter. Vi kunde ta vår egen tid, och tiden var uppskattad till 30-60 minuter.
Sonen fick genast aversioner av lapparna. Han fastande i tanken att mamma skulle på möte. Jag skulle inte kunna leka med honom här, det gjorde vi hemma. Första uppgiftens mjukishundar flög all världens väg. I andra uppgiften skulle jag rita en lätt bild som han skulle rita på sitt papper. Jag gjorde två försök. Båda slutade med att han kryssade över mina bilder och kastade pappren.
Medan jag var i rummet glömde jag nog bort att det var ett observationstillfälle. Man måste vara 100% närvarande hela tiden. Samt försöka hålla hans fokus och hitta på sätt att få med honom.
Slutet av träningen gick bättre, då jag fick honom med på vissa grejer.

När vi var klara fick sonen gå iväg och leka. Jag fick sitta med hans egenvårdare och gå igenom detta. Vi tittade även på vissa snuttar. Det är ju svårt att se på sig själv på video. Men det var även nyttigt. Man ser även sonens orolighet så tydligt på film. Och det var skönt att se hur jag fick kontakt med honom vid vissa tillfällen.

När vi var klara fick jag ledig tid. Jag hade fått ett tips om ett härligt café vid stranden. Solen sken, så jag gick dit. Där var det lugnt och skönt. Broccoliknytet var jättegott, samt blåbärspajen med grädde smälte i munnen. Sedan gick jag i lugn och ro tillbaka.

Nu sitter jag och väntar på att sonens avslutningssamtal. Väntar nog på att vi skall vara klara här och kan åka hem. Borta bra, men hemma absolut bäst.

Mer om MIM kan man läsa här: http://www.theraplay.org/additional/mim.htm

No comments:

Post a Comment